17مارس 2022- محققان نشان دادند که کدام فرآیندهای مولکولی باعث ایجاد بیماری‌های ثانویه در چاقی می‌شوند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی(WHO)، چاقی و اضافه وزن یکی از بزرگترین چالش های سلامت قرن بیست و یکم است. حتی اضافه وزن اغلب باعث بیماری های ثانویه شدید مانند دیابت، تصلب شرایین یا حملات قلبی می شود.

فرآیندهای ایمونولوژیک روند این بیماری را تعیین می کند. به عنوان بخشی از یک مطالعه ی جدید، گروهی از محققانLMU ، یکی از موسسات پیشرو تحقیقاتی در اروپا، به سرپرستی دکترSusanne Stutte  و پروفسور Barbara Walzog نشان دادند که رژیم غذایی پرکالری، حتی برای مدت تنها سه هفته، اثرات شدیدی بر سیستم ایمنی بدن دارد.

دکتر Stutte، توضیح داد: نوع خاصی از سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های دندریتیک پلاسماسیتوئید(pDCs)  شروع به تجمع در بافت چربی احشایی می‌کنند. این بافت چربی در داخل شکم قرار دارد و اندام های داخلی را احاطه کرده است. با رژیم غذایی پر کالری، خوشه‌های کوچکی از سلول‌های ایمنی ساختارهای لنفاوی ترشیاری(سومّی) را در داخل این چربی تشکیل می‌دهند که منجر به پاسخ‌های ایمنی کشنده می‌شود.

پرفسور والزوگ توضیح داد: این  pDCها در چربی احشایی در حالت هشدار دائمی هستند و اینترفرون نوع I آزاد می‌کنند. این اینترفرون معمولاً واسطه ای برای کنترل عفونت ها است، اما با تجمع pDCs، باعث ایجاد سندرم متابولیک می شود: متابولیسم از مسیر خارج می شود و نشانگرهای التهابی افزایش می یابد. هنگامی که مهاجرت pDCs به چربی مسدود می شود، افزایش وزن کاهش می یابد و وضعیت متابولیک به طور قابل توجهی بهبود می یابد.

نتایج این مطالعه که با همکاری دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون انجام شد، اکنون می تواند به توسعه رویکردهای جدید در جهت مداخله درمانی سندرم متابولیک کمک کند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/03/220317111906.htm